lauantai 10. elokuuta 2013

Haraldin tiluksilla - microjarruja ja korkeanpaikan vessan tyhjennystä

Teksti: Teija
Kuvat: Teija  (vessakuva Johannes)

hiki valuu kun nostelemme rinkkoja veneeseen matkalla Svartisenille. Ollaanko tässä menossa rantalomalle vai jäätikkökurssille? Epätodellinen fiilis bikinikeleissä  jäätikkö vierellä, lähes merenpinnan korkeudella. Niin, Norjassa löytyy tällaistakin - upea jäänne jääkaudelta.  Kiva reissu edessä, arska paistaa, mukava kurssiporukka ja ihanat kouluttajamme Eeva ja Jussi messissä.

Vihreää ja
                                                             ..lämmintä
Me ei sentään tultu tällä paatilla
Hymy herkässä

Norjan Kuningas Harald V purjehti samaan aikaan Helsingissä, joten vastavuoroisesti nautiskelimme Haraldin tiluksista Norjan maalla. Ihailtavaa riittikin, nimittäin Norja näytti parhaat puolensa ja saimme nauttia ihanista aurinkoisista päivistä lähes koko reissun ajan.

Norjan Kuningas Harald V & Sira vene tositoimissa MM-kisoissa Helsingissä

Haraldin upeat tilukset Svartisenilla

Jussin oppia railojen syntymisestä

Kuuma päivä sai aikaan rakkoja, joita hoidettiin Eevan ja Jussin voimin

Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa..

Pari eka yötä vietimme alaleirissä. Teimme harjoituksia kalliolla sekä jäätikön kuivassa alaosassa & pienen retken jäätiköllä köysistöissä.

Jäätiköltä takaisin kalliolle laskeutuminen oli myös oma pieni ohjelmanumeronsa

Hikisen pitkän päivän jälkeen vilukissakin uskaltautui järveen jos ei uimaan niin ainakin peseytymään. Reippaimmat kurssilaiset pulahtelivat järveen aina sopivan tilaisuuden tullen. Iltaruoan ja iltapalavereiden jälkeen hiljennyimme telttoihin, kukin omaansa. Tosin minun ja Annukan teltassa vasta tarinointi alkoi muiden hiljentyessä yöpuulle.

Palaveerausta

Päivän päätteeksi katsoimme kartasta kuinka suuri Svartisenin jäätikkö onkaan, ja kuinka pienellä osalla jäätikköä käppäilimme tänään

Koti alaleirissä

Aamulla Jussin heleä ääni kun huuteli huomenta kurssilaisille, niin uni olisi maistunut vaikka ja kuinka. Aikamme vitkuteltua oli aika pistää tossua toisen eteen pakkaamisen kanssa. Tänään oli se päivä kun haikkaamme 1000 metriä yläleiriin.  Aurinko paistoi ja bikinikelit jatkuivat, maisemat haikkimatkalla olivat sanoinkuvaamattomat.  Matkalla saimme täydennettyä vesipulloja, ja muutenkaan turhaa kiirettä ei pidetty. Hyvä näin - saimme matkalla myös osan Jussin opetustuokioista liittyen jäätiköiden syntymiseen.

Ei hassumpi taukopaikka ja opetustuokio

Vihdoin olimme pienen kauniin lammen reunalla, josta määränpäähän oli enää poron kusema

Hytelle päästyämme pidimme ensin siestan. Levon jälkeen suuntasimme harjoittelemaan jäätikölle, josta löytyi myös lumi. Railot eivät olleet enää näkyvissä kuten jäätikön kuivassa alaosassa käppäillessämme. Liikuimme kolmen köysistöissä, niin että jokainen sai vuorollaan liidata köysistöä. Treenasimme myös lumiankkureita, railopelastusta ja self arrestia päivän aikana. Micro traxionit eli uudelta nimeltään microjarrut tulivat myös kurssilaisille hyvin tutuiksi. Illalla ei tarvinnut nukkumattia etsiä. Tosin Annukan kanssa meillä tarinat jatkuivat edelleen muiden hiljentyessä unten maille.

Parin vuoden takainen reissu muistui mieleen, tämähän ei ollut mikään pelkkä      jäätikkökurssi, vaan samalla opastettu hauska reissu.

Seuraavan aamupäivän pidimme sadetta sisätiloissa Eevan ja Jussin opissa. Ohjelmassa oli reitin suunnittelua, huonon sään navigointiharjoituksia & kompassin käyttöä, luentoa ohueen ilmaan totuttautumisesta sekä useita solmuharjoituksia.

Välillä treenaus kävi kuin tanssi

Jussin opissa

Hauskaa oli kun suunnittelimme itse reitin retkellemme, joka oli tarkoitus tehdä sateen loppuessa. Ilman kirkastuessa pääsimme nauttimaan kauniista illasta jäätikkövaeltaen sekä kivuten yhdelle alueen huipuista. Menomatkalla harjoittelimme myös short rope tekniikkaa sekä paluumatkalla lumiankkureiden tekoa. Täydellinen ilta kerrassaan. Palasimme hytelle ilta yhdeltätöista, ja iltapalan jälkeen ei tarvinnut unta odotella. Ei tällä kertaa edes minun ja Annukan.
Kurssilla on hyvä olla yksi naiskouluttaja näyttämässä kaapin paikkaa mieskouluttajalle

Viimeiselle päivälle ohjelmassa oli railopelastustreeniä, hyten siivousta sekä haikki takaisin alaleiriin.
                       Vastarannankiiskejä railopelastustreenissä vuodelta 2011

Me Suomalaiset kun olemme työtelijästä sakkia eikä aluskansana paskahommiakaan karteta, niin perinteitä kunnioittaen pääkouluttajamme Jussi huolehti myös vessan tyhjennyksestä.
Edellisellä kerralla Jussin oppi-isä Petter hoiti homman Mellasen kanssa.

Tällä kertaa tähän bonus tehtävään appariksi valikoitui kurssilainen Timo, josta hänelle kymmenen pistettä ja papukaijan merkki. Me naiset päästiin pälkähästä. Sen verran kokenut pääkouluttajamme oli tämän tavaran kanssa, että korkeanpaikan vessantyhjennysoperaatio sujui niin nopeasti ettei kukaan ehtinyt edes valokuvaamaan.  Anyways, kehitys kehittyy nimittäin edellisellä kerralla Petter ja Mellanen pyörivät saavin kanssa pitkin yläleiriä kesävessan tyhjennyspaikkaa etsien.

Kuvitusmateriaalina käytän Mount Kenian puiston yläleirin vessakuvaa - Timo, tämän vessan tyhjennysoperaatio olisi jo jatkokurssin asiaa..

....Unohdetaan edellinen kuva

Hytet  siivottua aloitimme paluun alaleiriin. Matka sujui mukavasti, ja alaleirin purettuamme pääsimme pulahtamaan järvessä ennen lopetustuokiota Svartisenin ravintolassa.

Käppäilyä alas

Pulahdus

Ehdimme juuri viiden lautalla takaisin Holandsfjordin puolelle, ja sitten oli kamavälppäyksen sekä hyvästien vuoro. Ihan mainio vajaa viikko takana. Hyvää oppia rennossa ilmapiirissä upeissa maisemissa ja hyvässä seurassa. Ensi vuonna uudelleen!

Elämyksellinen Svartisenin jäätikkökurssi järjestetään jälleen ensi vuonna. Varaa paikkasi hyvissä ajoin. Lisätietoja saat osoitteesta outofoffice@adventurepartners.fi. Tervetuloa mukaan!