perjantai 19. elokuuta 2011

Norjan jäätiköillä – Osa 2, Jäätikköopaskoulutus



Teksti: Joel Ormala

Päivittäisten reissujen tekemisestä on tullut taukoa parin edellisen viikon aikana. Olen nimittäin aloittanut norjalaisen jäätikköopas koulutuksen. Norjassa on pitkä vuoristoperinne ja Norsk Fjellsportsforum (NF) on järjestö, joka ylläpitää kansallisia standardeja ja järjestää opaskoulutusta. Opaskoulutusjärjestelmä koostuu moduuleista, jotka on karkeasti jaettu kahten osaan: kiipeilypolkuun ja jäätikköpolkuun. Näiden lisäksi löytyy lumivyörymuduuleja, jääkiipeilymoduuleja, pelastusseminaareja jne. Järjestelmä ei kuitenkaan ole UIAA-yhteensopiva ja yhteensovittamisen hyödyistä ja haitoista käydään kuumaa keskustelua (jonka yksityiskohtiin tässä kirjoituksessa ei ole tilaa).
Jäätikköopas koulutuksen ensimmäinen taso koostuu kolmesta (tai neljästä, jos lasketaan omat reissut) osasta. Ensimmäinen niistä on viikon mittainen metodikurssi, jossa varmistetaan että kaikilla on tarvittavat metodit hallussa ja kyky kokonaisvaltaiseen turvallisuusajatteluun. Kurssin aikana kokelaiden vahvuudet ja heikkoudet arvioidaan ja kaikki saavat ”kotiläksyjä”, eli suositeltavia reissuja, joissa heikkouksia pääsee harjoittelemaan.
Suomen kursseista hieman poiketen opetustapa on hyvin oppilaskeskeinen. Me kurssilaiset olimme äänessä varmaan 90% ajasta ja opettajat puuttuivat toimintaan lähinnä kysymyksillä ja ehdotuksilla. Tälläinen opetustapa vaatii kuitenkin aika paljon niin opettajilta (joiden on pystyttävä viemään asiaa oikeeseen suuntaan ilman että tekemiseen puututaan liikaa) kun osallistujilta (joiden on pystyttävä sekä keskustelemaan että tekemään päätöksiä yhdessä). Koossa oli hieno porukka, eri taustoilla, joten keskustelut olivat antoisia ja kurssista jäi kokonaisuudessaan erittäin paljon käteen. Tälläisesta opettamistavast voisimme varmasti suomessakin oppia paljon.
Kurssi huipentui viimeisenä päivänä case:iin, jossa pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan laajan pelastusoperaation. Kyseessä oli kahdeksan hengen köysistö, joka liikkui lumella ja jossa kaksi viimeistä on tippunut lumisillan läpi railoon. Viimeinen henkilö ei vastaa, mutta toiseksi viimeinen on hyväkuntoinen. Miten sinä toimisit? Meidän ratkaisuun kuului köyden katkomista, prusikointia ja tietenkin taljoja.

Reittivalintoja ja varmistustekniikoita paljaalla jäällä.

Pelastustustoimia jäätiköllä. Huomaa pelastusjako kypärässä!

Reittivalintoja Nigerdalsbrenilla.